Olupine Jadrana: Štuka

Morske dubine pune su tajni – što biologije, što prošlosti. Kad je riječ o prošlosti, najčešće su to potopljeni brodovi. Međutim, na dnu Jadrana našao se i jedan, sasvim poseban, potopljeni zrakoplov. Ime mu je Junkers Ju 87, ali svi ga znaju kao – štuku.

Iako je napravljen tako da mu krila, kad ga se gleda s prednje strane, sliče na galeba u letu, Junkers Ju 87 nosi nadimak koji je ime riječne ribe, a ne ptice s mora. Tako se barem na prvi pogled čini. Ipak, ime je dobio po njemačkoj riječi koja znači obrušivač ili strovalnik. Riječ glasi Sturzkampfflugzeug, a izgovor zvuči dovoljno slično štuki da nadimak ostane. 

Ovaj zrakoplov smislili su i počeli proizvoditi Nijemci u drugoj polovici tridesetih godina 20. stoljeća i koristili su ga u II. svjetskom ratu. Bio je inovativan po tome što se mogao obrušavati na ciljeve i onda na njih bacati bombe, nešto što se avionima do tada nije moglo izvesti. U I. svjetskom ratu zrakoplovi su uglavnom bili izvidnice, koje su iz zraka javljale gdje se neprijatelj ukopao ili preselio, a rijetko bi kada bacali bombe. 

Sa štukom su, pak, Nijemci mogli točno naciljati što će gađati, a to su uglavnom bili aerodromi, ceste i zgrade u pozadini neprijateljske linije. Time bi posijali kaos u zaleđu protivničkih vojnika i osigurali da ništa ne stoji na putu njihovim tenkovima kojima se uvijek išlo u napad ubrzo nakon bombardera. Taj novi način ratovanja omogućio im je da vrlo brzo sravne svoje neprijatelje sa zemljom, a mi ga danas učimo u školi kao blitzkrieg, što znači brzo ratovanje.

Junkers Ju 87 bio je strmoglavi bombarder, jedan od 6000 tisuća proizvedenih. Na kraju se strmoglavio u naš Jadran, i to samo 60 metara od obale otoka Žirja! Otkriće te olupine izazvalo je veliku pozornost javnosti. U prvome redu stoga što je tek nedavno otkrivena, 2014. godine. Svima je bilo čudno što je nisu već odavno pronašli, ipak se nalazila na dubini od samo 28 metara, a ne u tamnim dubinama Jadrana. 

Nadalje, i stoga što je olupina bila u izvrsnome stanju: štuki na dnu Jadrana nedostaje samo prednji dio. Motor je otpao kad je štuka, koja je bila dio Ratnog zrakoplovstva Italije, prisilno sletjela na morsku površinu jer ju je topovskom paljbom sredila protuzračna obrana Kraljevine Jugoslavije. Pao je na morsko dno blizu samog aviona, tako da je i on pronađen. 

Cijeli kokpit s instrumentima, sjedala, kompletno naoružanje unutar aviona, kao i cijeli trup te krila ostali su potpuno očuvani. To čini ovu štuku drugim po redu zrakoplovom koji je u našem podmorju pronađen gotovo čitav! A još posebnijom čini je činjenica da na cijelome svijetu danas postoje još samo dvije – od onih 6000!  Jedna u Londonu, druga u Chicagu, a obje u muzeju. Samo u Hrvatskoj ovaj je legendarni zrakoplov ujedno i jedinstvena podmorska atrakcija za ronioce. 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *