Torpeda u riječkome moru

O tome da je torpedo izumljen u Hrvatskoj, i to upravo u Rijeci prije 150 godina, znaju već svi, a osobito oni koji čitaju Morski svijet. Međutim, manje je poznato da je Rijeka i mjesto rođenja prve testne postaje za torpeda.

Ako te je kojim slučajem činjenica da je torpedo izumljen u Rijeci zaobišla, sve o nastanku jednog od najvećih tehničkih čuda iz 19. stoljeća možeš saznati na željezničkom depou na Žabici, odmah pored autobusnog kolodvora u Rijeci!

Ako su pak torpeda i muzej na Žabici mjesto koje često posjećuješ, vrijeme je da svoju torpedo šetnju proširiš. Stoga protegni noge do stare tvornice torpeda i u Ulici Milutina Baraća broj 19 pronađi lansirnu rampu za torpeda. Možda ne izgleda sjajno – stara je i nije dobila pozornosti koliko zaslužuje, no i to će se promijeniti! Međutim, točno takva kakva jest, ta lansirna rampa nije samo jedna od najstariji na svijetu, nego i jedna od najbolje očuvanih!

Prije nego što je bilo koji torpedo iz Rijeke dostavljen nekom kupcu, valjalo ga je lansirati u more, testirati na više načina i, ako je potrebno, prilagoditi. Nisu to radili samo da se kupci ne bi žalili, već su podatke i saznanja koja bi tako prikupili koristili da unaprijede svoja torpeda, tako ih stalno poboljšavajući. Zato možemo reći da je lansiranje i testiranje torpeda u Rijeci bio prvi primjer načina na koji sve tehnološke tvrtke danas stvaraju novu tehnologiju – spojem istraživanja i razvoja. Takvo testiranje, kao i koncepti lansirnih i testnih stanica, iz Rijeke su se poslije proširili po cijelome svijetu.

U Rijeci su prva torpeda, koja su se zvala Luppis-Whitehead, lansirali još davne 1866. godine. To znači da su ih, odmah nakon što bi ih napravili, puštali u more, da vide koliko su brza, plove li dobro i drže pravac te ponašaju li se kako je zamišljeno na papiru. Prva lansirna rampa pored tvornice sagrađena je 1870. godine i bila je drvena. Važan je podatak da su od osnutka tvornice punih 50 godina torpeda proizvedena u riječkoj tvornici koristile ama baš sve mornarice svijeta.

Mjesto na kojemu se danas nalaze ostaci lansirne rampe sagrađeno je 1935. godine, a popravljeno nakon rata 1945. Kako je torpedo bio tehnološki važan izum, koji je znatno utjecao na omjer snaga u svjetskim ratovima i tako krojio povijest svijeta, nema mnogo podataka o testiranjima. S obzirom na to da znanstvenici koji su na njima radili nisu o tome smjeli mnogo govoriti, i podaci dospjeli do nas poprilično su šturi.

Ipak, u Rijeci, iako su i tvornica, i lansirna stanica i testiranja prestali s radom na torpedima 1966. godine, testirana torpeda još uvijek žive u sjećanju ljudi. Tako su se, primjerice, bogobojazni stariji stanovnici Rijeke, nakon Drugog svjetskog rata silno ljutili na testere. Naime, torpeda su se testirala tako da bi se dogovorili što je meta, postavio bi se niz čamaca od testne stanice prema meti, a u tim bi čamcima ljudi mjerili vrijeme koje je torpedu potrebno da ih prođe. Da se metu lakše uoči, testeri bi je obojili u crveno, a kako su prema njoj pucali, ljudi su bili uvjereni da pokušavaju upucati – crkveni zvonik! Domet tih torpeda bio je do 12.000 metara, a brzina oko 40 čvorova.

Tvornica torpeda u Rijeci, koja je proizvela gotovo 25.000 torpeda, danas je u Hrvatskoj spomenik, a lansirna rampa i testna stanica dio su tog spomenika na kojemu ćemo možda jednom, nakon što se restaurira, moći točno vidjeti i kako su se nekoć testirala torpeda!

Komentiranje je zaključano.

torpeda-u-rijekome-moru-ndash-jgl-obitelj