Kad priča nađe svoje dijete

Jeste li se ikad našli u čudu birajući slikovnicu za svoje dijete? Izgubljeni u mnoštvu ilustriranih knjiga pokušavamo pronaći onu pravu. A činilo se isprva lako – tek nekoliko stranica crteža s vrlo malo teksta – ništa posebno, svejedno baš. No zapravo nije. Odabrati kvalitetnu slikovnicu, primjerenu razvojnoj dobi djeteta nije ni lako ni svejedno. 

A priče su lukavice. One se zavuku među djecu i kad-tad pronađu ono jedno – svoje dijete. No dok ga nađu, bilo bi dobro da i mi malo pripomognemo.

Odabir slikovnice primjerene dobi djeteta

Nisu sve slikovnice primjerene svakoj dobi. I slikovnica, kao i dijete, raste i razvija se. Ona prati djetetov stupanj razvoja,  a on se mijenja s odrastanjem, sposobnostima i interesima. Kad je tekst prilagođen razvojnom stupnju djeteta, pisan jasnim i pravilnim jezikom, on djetetu može biti zanimljiv i smislen. Kvalitetne ilustracije, estetski vrijedne, djetetu raspoznatljive, jednostavne, a maštovite, obogaćuju doživljaj.

Manje dijete treba slikovnice s više ilustracija jer je crtež priča koju dijete umije pročitati. Stariji predškolac veću će pažnju posvetiti priči, a ilustracija će njemu imati prateću estetsku i doživljajnu snagu. Ona u toj dobi više ne pomaže shvaćanju teksta, već obogaćuje njegov doživljaj. 

Factbox

Vrste slikovnica

Prema obliku: klasične, leporello (slikovnice „harmonike“), pop-up (slikovnice iz kojih „iskaču“ likovi i prizori), slikovnice – otklapalice (slikovnice s „prozorčićima“), slikovnice – igračke (slikovnice s dodanim krpenim likovima „uvuci prstić“ i sl.), „nepoderive“ (platnene, plastične), multimedijske, elektroničke slikovnice

Prema strukturi sadržaja: spoznajne (pojmovne, edukativne), problemske, terapeutske, umjetničke

Spoznajne slikovnice uče djecu gledanju na sat, vezivanju vezica, razlikovanju boja, pojmovima suprotnosti, lijevo-desno, gore-dolje, veliko-malo i sl.

Problemske slikovnice tematiziraju razne probleme odrastanja kao što su odvikavanje od pelena, gubitak zubića, strahovi, higijena, spavanje, prihvaćanje različitosti itd.

Terapeutske slikovnice donose priče uz koje dijete koje proživljava težu životnu traumu prorađuje svoje osjećaje. Ove priče tematiziraju smrt, razvod, zlostavljanje, ratne posljedice…

Umjetničke slikovnice razvijaju estetski senzibilitet djece, literarni i likovni. Ovisno o sadržaju, razvijaju empatiju, potiču intelektualni razvoj, jezičnu osjetljivost. Ovo su slikovnice „s pedigreom“ – autorstvo potpisuju umjetnici – likovnjaci i pisci. Umjetničke slikovnice mogu biti i problemske i terapeutske i spoznajne, dok problemske, terapeutske i spoznajne nisu nužno i umjetničke.

Razmišljajmo o slikovnicama na vrijeme

Pripremajući se za dolazak bebe na svijet brinemo o mnogim uobičajenim sitnicama. No je li nam ikad palo na pamet da vrijeme slatkog iščekivanja iskoristimo kreativno? Prvu knjigu za našu bebu ne moramo kupiti. Možemo ju izraditi sami i bit će to najljepši dar koji će beba primiti u ruke. Ili staviti pod glavu. Jer platnene knjige mogu dobro poslužiti i kao jastuk i kao igračka i kao stimulacija za vid i um. 

Slikovnice za bebe

Prepoznat ćete ih jer svojim oblikom i veličinom govore kome su namijenjene. Male, majušne knjižice napravljene su tako da stanu u majušne ručice. Lagane su i čvrste, izdržljive. Mogu biti plastične, platnene, kartonske, gumene, spužvaste. Iako neke od njih (kartonske) možete pronaći i u knjižnicama, bebe će biti najsretnije ako im darujete njihove prve knjige – jer one su njima zapravo igračke, mogu se žvakati :), mogu se prati. One razigranije mogu se i slagati u različite oblike (likove životnija, harmonike, lepeze, kućice).

Motivi prvih knjiga moraju biti jednostavni – fotografije ili crteži jednostavnih linija koji realno i vjerno prikazuju dijete, životinju, predmet; boje osnovne, jarke i kontrastne. Slikovnice su to sa što manje detalja jer detalji odvlače pažnju i mogu dati krive informacije o predmetima i pojmovima o kojima dijete tek uči i stječe predodžbu o realnom predmetu, što je osnova za razvoj apstraktnog mišljenja u kasnijoj dobi.

Prve knjige i kad su bez teksta donose bebi puno informacija – crteži ili fotografije govore ovdje uistinu više od tisuću riječi. U ovoj dobi zajedničko čitanje se svodi na pokazivanje slika, imenovanje i objašnjenje pojmova. Dijete time razvija sposobnost mišljenja,  povezivanja slika i pojmova sa stvarnim životom.

Pjesmice, brojalice, prve (osobito naše izmišljene) priče za bebe donose igru koja stimulira um – podupire se razvoj osjećaja za glasove, ritam i intonaciju govora, što je osnova za pravilan razvoj govora. Više od svega beba kroz igru riječi i vrijeme koje joj pritom darujemo prima vibracije našeg glasa, naš mir i našu radost. Pričanjem priča bebi potičemo razvoj njene slušne pažnje što je podloga za sva kasnija učenja.

Slikovnice za djecu rane dobi (2-3 godine)

Djeci rane dobi potrebne su slikovnice koje predmete i pojave prikazuju što realnije jer im je svrha što vjernije prenijeti informaciju iz okoline.  I dalje su poželjne spoznajne slikovnice (pojmovne, slikovnice učilice – vezivanje vezica, suprotnosti, boje…), jednostavni crteži/fotografije, kontrastne boje. Poseban poticaj za razvoj djetetova govora u ovoj fazi, osobito tijekom druge godine života, predstavljaju slikovnice bez teksta u kojima poredak slika čini priču koju dijete samo stvara ili mu je odrasla osoba priča. Također i slikovnice s vrlo malo teksta, a tada je najbolje da su to stihovi.

Već u drugoj godini igra koju dijete prakticira je »čitanje« tj. listanje slikovnice. Ono zapravo imitira odraslu osobu i time je obogatilo simboličku igru koja je temelj za razvoj apstraktnog mišljenja.

Krajem druge godine, kad dijete razumije jednostavnije radnje i problemske situacije prikladne su slikovnice koje sadrže određenu priču.

Najpoznatiji predstavnici slikovnica za djecu rane dobi svakako su Piko i Miffy. Piko pored svih navedenih pojedinosti sadrži i dodanu vrijednost – „prozorčiće“ iznenađenja koje dijete, pomažući roditelju pri čitanju, samo otvara i igra se s Pikom. Miffyna dodana vrijednost su priče u stihu i rimi što stimulira slušnu pažnju i potiče dijete na suradnju pri čitanju. Omogućimo mu da ravnopravno sudjeluje u priči, „hvatajući“ rime i dovršavajući stihove zajedno s nama. 

Novi junaci ove generacije su Pip i Popi (zečić i mišić) te dječak Pino koji uči govoriti, uči prve riječi… 

U trećoj godini preporučuju se slikovnice i ilustrirane knjige koje govore o životinjama, zbivanjima u okolini, životu ljudi i djece te sadrže jednostavnije zaplete koji su prepoznatljivi i bliski djetetu. Dijete se počinje zanimati za radnje koje prikazuju različite postupke u određenim situacijama, počinju razlikovati dobro od zla, poželjno od nepoželjnog. 

Novi junaci ove kategorije su zečić Karlo i njegove mnogobrojne, jednostavne životne pustolovine, te mišići Mano i Dado s kojima dijete uz priče proživljava četiri godišnja doba.

Slikovnice za djecu 4-6 godina

Stariji predškolci biraju složenije priče o ljudima, izmišljenim krajevima, zanimaju ih basne i bajke. Ilustrirana knjiga za djecu ove dobi još uvijek ima sve stranice ilustrirane, ali su priče razvedenije, složenije. Problemska slikovnica privlači djecu ove dobi. Basne, bajke i duge priče prikladne su tek za ovu stariju predškolsku dob djeteta.

Djeca ove dobi sama će, kad ih jednom otkriju, tražiti problemske slikovnice o Petri. Budite mudar roditelj pa s djetetom sklopite sporazum – uz svaku Petru jedna slikovnica po vašem izboru.

Sad je trenutak prepustiti se izboru bogate problemske i raskošne umjetničke slikovnice. 

Možemo slobodno reći da je dijete rastući s knjigom od najranije dobi prema prethodno navedenim uputama sazrjelo za prijem umjetničke slikovnice. Dijete kojemu je pravi podražaj ilustracije i priče „legao“ u pravo vrijeme prirodno će prijeći u raskošni svijet umjetničke slikovnice i dobro će prihvatiti kvalitetnu ilustriranu knjigu. Nek ono odabere crtež, a vi mu pomognite pri odabiru dobre priče. 

Kakva je dobra priča za ovu dob? Potražite u knjižnici odjeljak preporuka ili pitajte knjižničara. Ili testirajte svoj ukus sami. Prepustite se igri traženja priče koja vrijedi poći kući s vama i vašim djetetom. Nakon nekog vremena pitat ćete se zašto se tom užitku niste prepustili i ranije. 

Djeci ove dobi omiljeni predstavnici? Findus i Pettson – mačić i starčić – slikovnice u čijim ilustracijama će dijete uživati satima, a čijim pričama ćete se smijati zajedno. Slikovnice Julije Donaldson također su dobitna kombinacija bez premca. I mnoštvo pojedinačnih uspješnica… 

Nije sve u godinama…

Pri određivanju primjerenosti slikovnice za određeno dijete potrebno je uzimati u obzir i individualne sposobnosti, znanja i potrebe upravo djeteta kojemu je namijenjena. Zainteresiranost djeteta za određenu slikovnicu ovisit će i o iskustvu koje ima u svakodnevnom životu, posebice u igri, a dakako, i s čitanjem, pričanjem i slikovnicama. Kronološka i razvojna dob djeteta stoga nisu u potpunom suglasju. Dijete kojemu se čita „preskakat“ će knjige namijenjene njegovoj kronološkoj dobi i „hvatat“ će one prilagođene njegovoj razvojnoj dobi. Dijete izloženo brojnim podražajima i poticajima, dijete kojemu se razvijaju različiti interesi tijekom odrastanja, dijete s više iskustva, bit će dijete s više „čitateljskog apetita“. Takva djeca traže i mogu primiti zahtjevnije sadržaje. Zato gotovog recepta ni matematičke jednadžbe koja sljubljuje dijete i knjigu zapravo nema. Osnovne značajke prema kronološkoj dobi navedene u podjeli „knjige za bebe, za djecu rane dobi, za djecu 4-6 godina…“ temeljac su kojemu treba puno začina (i roditeljske ljubavi!) da bi konačni rezultat bio – dijete koje voli čitati.

And last but not least…

Slikovnice (i) za odrasle

Istražujući ilustrirane knjige za dijete naići ćete na ukrasnice koje su zaista prilagođene zreloj dobi. I to je sve što ćemo o njima reći u ovoj priči, u ovom trenutku. Novo doba nosi nove izazove. Testirajte (se i vi na) slikovnicu (i) za odrasle.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *