Psihologija boja – kako boje utječu na tijelo i um

Iako često pod okriljem pseudoznanosti, boje u svakom slučaju imaju značajan utjecaj na naš život. Psihologija boja znanstveno objašnjava taj utjecaj imajući na umu i kulturne razlike među ljudima. Saznajte na koje sve profinjene načine boje utječu na tijelo i um.

Dokazano je da ljudi imaju određene psihičke i fizičke reakcije kada doživljavaju boje. Toga ste zasigurno svjesni i sami. Za početak, banalan primjer – sjetite se samo razlike između slabih i jednoličnih boja zimi i onih žarkih ljeti te kako se osjećamo kada smo okupani sunčevom svjetlošću i jarkim bojama na plaži. Koje godišnje doba vas spektrom boja kojim raspolaže čini energičnijima? Na određene podražaje većinom reagiramo jednako. S druge strane, biste li radije provodili vrijeme u kričavo šarenoj sobi ili biste radije odabrali neku krem ili bijele boje? Koju boju ćete odabrati za svoju radnu sobu? Zasigurno ćete drugačije odgovoriti od nekih jer različito reagiramo na boje kao i na njihov intenzitet.

Žuta boja u Grčkoj asocira na tugu, a u Francuskoj na ljubomoru…

Boje utječu na percepciju svijeta i to na vrlo profinjen način. Može se reći da često stvaraju tzv. placebo efekt. Na primjer, ovisno o bojama koje osoba bira, kako se oblači, često zaključujemo o njezinu karakteru. Je li ozbiljna, poslovna, uravnotežena, inteligentna, pa i hladna i uskogrudna jer pretežito odabire sive i crne nijanse? Ili je otkačena, uzbudljiva, duhovita, pa i neodgovorna i nepouzdana jer spaja crvenu suknju, zelenu majicu i žuti šešir? Snažne boje određene hrane, lijepo posložen tanjur gdje prevladavaju jarke i različite boje, rađa nam ideju puno ukusnijeg okusa. Isto tako, crvene ili narančaste pilule daju se pacijentima kao znak stimulansa. Iako sama pilula možda ne sadrži stimulativne sastojke, prisustvo boje pomaže stvoriti taj placebo efekt.

Dakako, psihologija boja danas se često koristi upravo u marketinške svrhe. Kako je svima poznato da boje stvaraju atmosferu i u određenoj mjeri i osjećaj ugode/neugode, sviđanja/nesviđanja, boje se koriste kako bi stvorile određenu percepciju nekog proizvoda ili usluge. Ponekad treba imati na umu kupujete li neki proizvod jer uistinu mislite da je najbolji ili zato što vam se dopala šarena ambalaža. Jedan zanimljiv način korištenja boja u promjeni ponašanja dogodio se u Glasgowu u Škotskoj 2000. godine: u određenim četvrtima je postavljena plava ulična rasvjeta što je navodno rezultiralo smanjenim uličnim nasiljem.

Ipak, kulturne razlike značajno utječu na doživljavanje boja. Dok u zapadnoj kulturi bijela boja označava vjenčanje i čistoću, u Indiji je bijela boja povezana sa smrću. Žuta boja u Grčkoj asocira na tugu, a u Francuskoj na ljubomoru. Ipak, istraživanja pokazuju kako crvena boja u skoro svim kulturama označava nešto aktivno i snažno. Naravno, moramo imati na umu i direktne asocijacije poput: zeleno – priroda, plavo – nebo, smeđe – zemlja i drvo, drveće, žuto – sunce i jesen.
Slijedi popis boja s njihovim utjecajem na tijelo i um:

Bijela
Povezana se sa sterilnošću i čistoćom: liječnici i farmaceuti nose bijele kute koje označavaju povjerenje i profesionalizam. Označava nevinost, mladost, blagost, iskrenost i sreću, a znamo da je klasična vjenčanica snježno bijela.

Crna
Predstavlja eleganciju, misteriju i profinjenost. Povezana je s tugom, strahom, sofisticiranošću i ozbiljnošću.

Zelena
Zdravlje i priroda, opušta umorne oči i um. Asocira na dobar okus, razvitak i obilje, pomicanje i prelaženje granica. U alternativnoj medicini koristi se kod liječenja klaustrofobije, stvara osjećaj prostranstva.

Crvena
Fokusira pažnju, izaziva intenzivne osjećaje, ostavlja utisak i povezana je sa snagom, aktivnošću, opasnošću i uzbuđenjem. Ima snažne seksualne konotacije: požuda i ljubav.

Plava
Smiruje i opušta, povezana je s morem i nebom. Izaziva efekte suprotne crvenoj i najčešće je korištena od svih boja. Označava kompetenciju, kvalitetu te duhovnost.

Žuta
Povezana je sa srećom, suncem, optimizmom, prijateljstvom, kreativnošću, bogatstvom, samopouzdanjem, spiritualnošću, a smatra se bojom koja najviše stimulira. Žuto svjetlo i blago žuti zidovi pozitivno djeluju na raspoloženje.

Ljubičasta
Obilježava uzvišenost, mistiku, luksuz i otmjenost. Slabo je zastupljena u prirodi i stoga asocira na unikatnost, ali i na autoritet i moć.

Narančasta
Vrlo topla boja, stvara dojam smanjivanja prostora, povezana je s budnošću i koncentracijom, ljetom, pozitivnošću, egzotikom, interesom i toplinom.

Ovisno o vašem ukusu i potrebama, s ovim malim uvidom u psihologiju boja, možete svjesnije birati boje koje vas okružuju.

Komentiranje je zaključano.

psihologija-boja-x2d-kako-boje-utjeu-na-tijelo-i-um-ndash-jgl-obitelj