Organizacija i planiranje – vaši saveznici u borbi protiv stresa na poslu

Stres na radnom mjestu problem je s kojim se manje-više svi redovno susrećemo, no kako se s njime svakodnevno nositi? Na pravom ste mjestu za sve odgovore!

Prema istraživanjima Europske agencije za sigurnost i zdravlje na radu (EU-OSHA), stres na radu drugi je najčešće prijavljivani zdravstveni problem povezan s radom u Europi. Čak 50% europskih radnika smatra da je stres povezan s radom uobičajena, svakodnevna stvar, gotovo 80% europskih poslodavaca zabrinuto je zbog stresa na radnom mjestu, a tek neznatan dio radnih organizacija ima procedure za upravljanje stresom na radnom mjestu. Srećom, postoje dokazano učinkovite metode za bolje nošenje sa stresom, a uz malo volje i strpljenja ovladat ćete njima s lakoćom te uspješno savladati čak i one izazove koji vam se sada možda čine nesavladivi.

Napravite hijerarhiju prioriteta

Rokovi na poslu bez milosti nas sustižu, dječji rođendan neće se organizirati sam, instalacije u stanu vape za žurnom majstorskom intervencijom, hoće li uopće ostati išta za platiti mjesečne račune?! Nevjerojatno je lako izgubiti kompas kad se nađemo u središtu oluje silnih obaveza kojima nas pritišće svakodnevica, zato je tim važnije posložiti prioritete i, umjesto na zdvajanje, baciti se na učinkovito rješavanje gorućih problema. 

Dajte si vremena i popišite sve obaveze, a zatim ih poredajte prema kriteriju važnosti i/ili hitnosti. Najhitnije obaveze smjestite na vrh svoje top ljestvice – to može biti opomena za neplaćeni račun, ali i posjet članu obitelji koji je završio u bolnici, sve što znate da stvarno ne može čekati. Potom na red dolaze vama važne stvari koje zbog ovog ili onog razloga uporno odlažete – možda je to odlazak na vježbanje, možda pronalaženje više vremena za ljude ili aktivnosti koje volite, sve ono što vas ispunjava, a možda si nepotrebno uskraćujete. Na treće mjesto postavite obaveze koje treba ispuniti kako ne biste došli u problem. U pravilu su to poslovni rokovi i razni zadaci koji su pred vas postavljeni – možda vam oni predstavljaju najveći akutni stres i osjećate potrebu da se neodložno bacite na njih bez obzira na sve, no ako ste zbog posla zanemarili svoju vlastitu dobrobit i narušili unutarnji mir, raste i vjerojatnost da ni na poslovnom planu nećete postići rezultat kakav priželjkujete. Jednom kad riješite sve što vam je objektivno hitnije i subjektivno bitnije, puno ćete se lakše suočiti i sa svim profesionalnim izazovima!

Organizirajte svoj radni dan

Zapišite sve zadatke koje trebate obaviti, rasporedite svoje vrijeme za rješavanje zadataka jedan po jedan kako biste bili optimalno usredotočeni na svaku pojedinačnu obavezu, održavajte urednost i čistoću svog radnog mjesta, a ako možete, delegirajte svojim kolegama one zadatke za koje posumnjate da ih ne stižete adekvatno obaviti. Boljim upravljanjem vremenom povećavamo produktivnost, poboljšavamo fokusiranost, gradimo samodisciplinu i smanjujemo stres, zato upravljajte svojim vremenom da ono ne bi upravljalo vama!

Prestanite odugovlačiti

Još samo deset minuta sna, još samo jedna, dvije, tri epizode omiljene serije, još samo sat, dva, šest pregledavanja portala i društvenih mreža, još samo ovaj vikend i od ponedjeljka se definitivno posvećujemo ispunjavanju obaveza… Prokrastinacija, odnosno odugovlačenje, odlaganje za kasnije, ponekad je doista važna za smirivanje tenzija i odmaranje tijela i duha, no jednom kad nam to prijeđe u naviku, ulazimo u začarani krug: stare obaveze još nismo riješili, a već nam se nagomilavaju novi zadaci i eto nas u stanju stresa, krivnje, grizodušja koje smo s malo pametnijim pristupom lako mogli izbjeći. 

Zato se pogledajte u ogledalo, priznajte si da imate problem i – bez otezanja! – prionite njegovu rješavanju. Na početku će vam se možda zavrtjeti u glavi pri pogledu na sve te silne zadatke, no jednom kad ih krenete obavljati, oduševit ćete sami sebe svaki put kad prekrižite neku od stavki sa svog popisa, a vaše samopouzdanje rast će do nebeskih visina i omogućiti vam lakše, brže i učinkovitije suočavanje sa svim novim izazovima koji se pred vas postave.

Naučite reći ne, naučite reći da

Dakako, mnoge naše obaveze realne su, važne i ozbiljne te njihovim odgađanjem sami sebi radimo medvjeđu uslugu, no priznajte, neke ste si možda i sami natovarili na grbaču, a da ni ne znate zašto. Naučite zato cijeniti svoje vrijeme i dobro razmislite prije no što prihvatite ijednu obavezu zbog koje biste mogli požaliti. Nećete ispasti negativac ako odbijete druženje za koje nemate vremena, shopping za koji nemate novca ili uslugu za koju jednostavno nemate dovoljno volje ili energije. U najmanju ruku, dajte si malo vremena prije nego što pristanete, stavite novu obavezu u kontekst svojih istinskih prioriteta i prihvatite je tek kad ustanovite da je vaš raspored može trpjeti. 

S druge strane, budite spremni i reći “da” novim obavezama ako zaključite da su dobre za vas – možda je neplanirani izlet s društvom za vikend baš ono što vam treba da se lakše nosite sa stresom, možda je čuvanje susjedinih mačaka zadatak uz koji ćete i sami presti od sreće, možda je nepredviđeno priključivanje nekoj dobrotvornoj akciji pravi melem za dušu za koji niste ni znali da vam je bio nasušno potreban. Jednostavno, budite iskreni prema sebi i uz malo vježbe veoma brzo ćete naučiti kad je vrijeme za “ne”, a kad prigoda za “da”.

Preispitajte svoj životni stil

Vježbajte i više se krećite, kvalitetnije spavajte, uravnoteženije se hranite, provodite više vremena s ljudima koje volite, volontirajte, izbacite alkohol, kavu i cigarete… Krenemo li raditi popis svih stvari koje radimo krivo ili koje bismo trebali raditi bolje, mogli bismo si napraviti više štete nego koristi, zato budite iskreni prema sebi, ali budite i strpljivi. Promjene se ne događaju preko noći, no već i samo osvještavanje potrebe za promjenom prvi je i odlučujući korak prema stvaranju novih, zdravijih životnih navika. 

Jednom kad se odlučite na to, ne zadavajte si prevelik pritisak. Krenite od malih stvari. Primjerice, pronađite svaki dan malo vremena za boravak u prirodi ili pak odustanite od te stvarno nepotrebne druge jutarnje kave. Budete li odlučni, uskoro ćete primijetiti blagotvorni učinak svojih novostečenih navika i bit ćete sve spremniji za donošenje novih i radikalnijih odluka koje će unaprijediti vaš svakodnevni život i pomoći vam da se bolje nosite sa zahtjevnim izazovima i nagomilanim obavezama.

I ne zaboravite disati!

Jeste li se već uključili u našu malu školu pravilnog disanja? Naš proslavljeni ronilac na dah Vitomir Maričić najbolji je mentor kojeg možete poželjeti, zato – ako još niste – svakako pogledajte prethodne tri epizode serijala “Pronađi svoj mir, diši kao Vitomir”, a u ovoj najnovijoj naučite tehnike za kontrolirano disanje iz centralnog dijela prsnog koša i udahnite mir, a izdahnite sav nagomilani stres.

POGLEDAJTE VIDEO!

Bolja organizacija poslovnih zadataka, privatnih obaveza i životnog stila preduvjet je za lakše nošenje sa stresom. Krenite bez odgađanja – i dišite. Mi znamo da možete, a vi odlučite da hoćete!

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

organizacija-i-planiranje-x2d-vai-saveznici-u-borbi-protiv-stresa-na-poslu-ndash-jgl-obitelj