Najpoznatije (pod)morske priče: Audace (1916.)

Jadransko je more puno raznih olupina potonulih brodova koji svjedoče o njegovoj dugoj i raznovrsnoj povijesti. Svi takve olupine zamišljaju kao potonule jedrenjake, no, naše morsko dno čuva i tajne potonulih ratnih brodova. Jedan od njih je Audace iz 1916. godine.

Iako je star više od stotinu godina, Audace je veliku većinu tog vremena proveo na dnu mora. Ipak, njegova je ratna karijera bila vrlo zanimljiva. Graditi su ga počeli Škoti 1913. godine u brodogradilištu u Glasgowu, i to kao torpedni brod za japansku carsku mornaricu. Tada se zvao Kawakaze.

Međutim, gradnja se oduljila. Najprije su Škoti kasnili jer su imali mnogo narudžbi, a zatim je 1914. godine izbio I. svjetski rat. Nakon toga je talijanska ratna mornarica od Japanaca otkupila razarač usred njegove gradnje. Tako je Kawakaze 1916. godine postao Intrepido,a zatim Audace. I to nije bila posljednja promjena ni vlasnika niti imena.

Audace je porinut 1917. godine i sudjelovao je u ratnim operacijama diljem Jadrana. Upravo je on bio prvi talijanski brod koji je uplovio u luku Trst na kraju rata, kada je taj grad prestao biti austrijsko vlasništvo i ponovno postao dio Italije. Grad Trst taj je iznimno važan povijesni trenutak obilježio tako što je mol za koji je Audace bio privezan preimenovao u Molo Audace.

Između dva rata Audace je nastavio svoju vojnu karijeru, i to tako što je 1929. godine opremljen i reklasificiran kao torpedni brod. Tijekom II. svjetskog rata Audace je služio u vojnim operacijama, ali i kao pratnja drugim brodovima koji su plovili Jadranskim morem. Nakon što su 1943. savezničke snage porazile Italiju, Audace se zaputio prema južnoj Italiji u potrazi za prijateljskim teritorijem, ali putem se dogodio kvar na motoru pa ga je u Veneciji zarobila njemačka ratna mornarica.

Nijemci su Audace preimenovali u TA-20 te ga u prvome redu koristili za polaganje mina u Jadranu. Na noć Svih svetih, 1. studenoga 1944., britanski razarači Wheatland i Avon Vale iz zasjede su napali TA-20 i potopili ga u blizini Paga, gdje i dandanas leži, i to na dubini od 80 metara.

Komentiranje je zaključano.